TRE FRÅGOR SESF

Vi fick tag på Magnus Jonsson på SESF och ställde tre snabba frågor.

Vad betyder det att Högskolan i Halmstad satsar på e-sport?
Vi välkomnar att akademin tar ett grepp kring e-sporten, precis som skett sedan länge kring den traditionella idrotten. Detta är tydliga signaler att e-sport inte bara är lek och spel, utan något som ska tas på allvar. E-sporten har vuxit fram som en av de viktigaste sporterna bland unga och utvecklingen sker i rasande takt. Här är det bra att samhället kommer i kapp. SESF och högskolan har ett samarbetsavtal och vi ser fram emot att kunna spetsa kommande års landslag i e-sport med hjälp från akademin.

Vad innebär det att Gymnasieligan är ansluten till SESF?
Gymnasieligan är en turnering bland flera som använder sig av SESF spelarlicens. Detta är ett sätt för oss att höja kvaliteten och seriositeten inom e-sporten, att kunna kravställa att utövarna ska vara sportsliga, inte fuska eller bryta mot våra värdegrunder. Precis samma som inom den traditionella idrotten. Detta är viktiga frågor för alla, för vårt moderförbund det internationella e-sportförbundet, för vår huvudsponsor Svenska Spel, för arrangörer som vill hålla en hög ribba och för spelarna som får tävla på samma villkor.

När tror du Sverige får VM i e-sport?
Snart hoppas vi! VM har cirkulerat till en rad olika länder som Rumänien, Taiwan, Indonesien och Sydkorea. Det är hög tid att VM kommer till Sverige. Vi jobbar på det… Det internationella e-sportförbundet växer kraftigt och har idag fler än 50 medlemsländer så vi är inte ensamma om att vilja ha VM.