VAD HÄNDER PÅ PLATS?

På evenemanget ,Level up Esport – with Science, så kommer mängder av saker att hända under kvällen förutom finalerna i Gymnasieligan. Missat inte att besöka Högskolan i Halmstad den 4 oktober!

  • Finalerna i Gymnasieligan
  • Kändismatcher på scen
  • HBK vs Halmia i Fifa
  • Föreläsningar om hur forskning möter esporten inom olika ämnesområden
  • Wingman-turnering
  • Cosplay-event
  • Häng med e-sportprofiler som Jennifer ”Zietra” Karppinen, Lilmix och Fifa-mästaren Zackarias Johansson
  • Turneringar i montrarna
  • Akademikampen i Mario Kart
  • Seminarieprogram
  • Utställare

SEMINARIEPROGRAM

Seminarieprogram – E-sporten i samhället

 

Under eftermiddagen den 4 oktober hålls ett seminarieprogram om e-sporten i samhället. Kom och lyssna på aktörer inom e-sporten som bland annat pratar business, jämställdhet och utbildning!

 

Plats: Blackbox i Digitalt laborativt centrum i hus Q, Högskolan i Halmstad

Tid: Klockan 13:00–18:00

 

Esport och business/innovation (13.00–13.50)

Arlas resa in i e-sporten och om att våga vara innovativ för att nå nya marknader. Telias satsningar i Norge och i Finland. Fragbite och visionen om världens största community för esport.
Presentatörer: Henrik Blomberg (Telia), Per Andersson (Arla Foods), Daniel Kauppinen (Fragbite)
Moderator: Anders Nelson, Högskolan i Halmstad

 

Esporten och utbildning (14.00–14.50)

Vilka potentialer och utmaningar finns i relationen esport och utbildning? Hur fungerar esportinriktning på gymnasienivå? Lärande, kommunikation och ledarskap inom esporten. Varför är försvarsmakten intresserad av esportare?
Presentatörer: Petter Sjöstrand (Area Academy), Samuel Martinsson (LBS) och Magnus Möller (Försvarsmakten)
Moderator: Urban Johnson, Högskolan i Halmstad

 

E-sportens gemenskap & föreningsliv (15.00–15.50)

Hur fungerar gaming och e-sportens föreningsliv i dag? Vad är bra och vad behöver göras? E-sportens utveckling är avhängig digitaliseringen som styrs av kommuner och näringsliv. Publiclir har 50 000 medlemmar – hur funkar det?
Presentatörer: Cliff Lilja (ESU), Fredrik Strandahl (DarkZone), Daniel Skoglund (Publiclir)
Moderator: Hans Löfgren, Högskolan i Halmstad

 

E-sport och jämlikhet (16.00–16.50)

Kan e-sporten bli en jämlik sport? Vilka möjligheter och hinder finns? Upplevelser från e-sportvärlden.
Presentatörer: Liza Lind (Female Legends), Jennifer Karppinen (CS:GO-spelare), Kalle Jonasson (Högskolan i Halmstad)
Moderator: Eva-Carin Lindgren, Högskolan i Halmstad

 

E-sporten och idrotten; exemplet fotbollen och FIFA (17.00–17.50)

På vilka sätt kan e-sport relatera till traditionell idrott? Hur märks intresset för e-sport bland fotbollsspelande ungdomar? Hur är det att tävla på elitnivå inom FIFA? Hur ser förbundet på e-sport?
Presentatörer: Morgan Ljungqvist (Halmstads BK), Zackarias Johansson (Malmö FF), Matthias Johnsson (Svenska Fotbollförbundet)
Moderator: Charlotte Olsson, Högskolan i Halmstad

LEVEL UP ESPORT – WITH SCIENCE

Den 4 oktober samlas e-sportare på Högskolan i Halmstad. Kom och häng med stora stjärnor som Jennifer ”Zietra” Karppinen, Female Legends och Lilmix. Kolla på finalerna i gymnasieligan och andra kändismatcher samtidigt som du får ta del av ovärderlig kunskap från forskare som visar hur du kan bli bättre på e-sport.

 

Högskolan i Halmstad arrangerar tillsammans med våra partner ett av de första e-sportevent där vi kopplar ihop e-sportutövandet med forskningen. Förutom chans att möta legendarerna, se HBK och Halmia möta varandra i Fifa och föreläsningar från Area Academy och våra forskare får du chansen att själv delta i VR-tävlingar, testa din reaktionsförmåga och hänga med andra e-sportare.

 

Förutom eventet på kvällen bjuder Högskolan också in samhällsaktörer och andra intresserade för att prata om e-sporten i samhället. Seminarierna kommer hållas på eftermiddagen. 

 

Eventet är kostnadsfritt!

OBS! I lokalen får max 1 000 personer vistas samtidigt. 

 

Tid och plats

Datum: Fredagen den 4 oktober

Klockan: 17.00–23.00

Plats: Högskolehallen i hus I, Högskolan i Halmstad

Åldersgräns: 15 år (12 år med vuxen)

TRE FRÅGOR SESF

Vi fick tag på Magnus Jonsson på SESF och ställde tre snabba frågor.

 

Vad betyder det att Högskolan i Halmstad satsar på e-sport?
Vi välkomnar att akademin tar ett grepp kring e-sporten, precis som skett sedan länge kring den traditionella idrotten. Detta är tydliga signaler att e-sport inte bara är lek och spel, utan något som ska tas på allvar. E-sporten har vuxit fram som en av de viktigaste sporterna bland unga och utvecklingen sker i rasande takt. Här är det bra att samhället kommer i kapp. SESF och högskolan har ett samarbetsavtal och vi ser fram emot att kunna spetsa kommande års landslag i e-sport med hjälp från akademin.

Vad innebär det att Gymnasieligan är ansluten till SESF?
Gymnasieligan är en turnering bland flera som använder sig av SESF spelarlicens. Detta är ett sätt för oss att höja kvaliteten och seriositeten inom e-sporten, att kunna kravställa att utövarna ska vara sportsliga, inte fuska eller bryta mot våra värdegrunder. Precis samma som inom den traditionella idrotten. Detta är viktiga frågor för alla, för vårt moderförbund det internationella e-sportförbundet, för vår huvudsponsor Svenska Spel, för arrangörer som vill hålla en hög ribba och för spelarna som får tävla på samma villkor.
 
När tror du Sverige får VM i e-sport?
Snart hoppas vi! VM har cirkulerat till en rad olika länder som Rumänien, Taiwan, Indonesien och Sydkorea. Det är hög tid att VM kommer till Sverige. Vi jobbar på det… Det internationella e-sportförbundet växer kraftigt och har idag fler än 50 medlemsländer så vi är inte ensamma om att vilja ha VM.

TRE FRÅGOR HÖGSKOLAN

Vi ställde några korta frågor till Hans Löfgren på Högskolan i Halmstad.

 

Vad betyder e-sporten för Högskolan? 
Högskolan i Halmstad är ett tillämpat och tvärvetenskapligt lärosäte som engagerar sig i aktuella fenomen, behov och frågeställningar. Här utgör E-sporten ett synnerligen spännande kulturellt, sportsligt och innovativt fält med stora potentialer för framtidens digitala samhälle och arbetsmarknad.

Varför har Högskolan bjudit in Gymnasieligan till E-sporteventet?
Vägen till att förstå och upptäcka ungdomskulturers intressen och möjligheter går genom aktiv samverkan. Det är därför naturligt för Högskolan att dela ett E-sportevent med Gymnasieligan och därmed på riktigt få bjuda in till samtal med framtidens studenter. 

Vad kan Högskolan bidra med till e-sporten?
Vi är under hösten 2019 fortfarande i ett utforskande läge men mycket tyder på att Högskolan kommer intressera sig för själva utövningen och dess kopplingar till hälsa, idrott och innovation. Vi kan tänkas studera E-sportens möjligheter och risker i samverkan med dess utövare och organisationer. Tillsammans skulle vi kunna hitta metoder för att förädla potentialer och avstyra oönskade effekter genom kunskap och insikter.

ZOWIE

 

För att ge lagen bästa möjliga förutsättningar på finalerna har vi valt att vända oss till ZOWIE för att försäkra oss om skärmarna och gaming gear i toppklass. 

Läs mer: https://zowie.benq.eu/en-se/index.html 

HÖGSKOLAN I HALMSTAD

 

”Det är väldigt roligt för Högskolan i Halmstad att dela eventet ”Level-up E-sport – with science” den 4 okt med Gymnasieligan. Här får ligans finalister en unik chans att i samtal, föredrag och tävlingssammanhang träffa lärare och forskare på Högskolan. Speciellt tror vi att eventet kommer bli en brobyggare mellan Esporten i stort och högre utbildning & forskning” säger Hans Löfgren, Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap, Högskolan i Halmstad

ESPORT UNITED

Visste du att Sveriges största e-sportförbund heter Esport United? Esport United (ESU) har idag ca 25000 medlemmar och är ett godkänt förbund enligt MUCF.

Förbundet grundades mitten av 2000-talet med syfte att samla och hjälpa talanger inom e-sport världen och med en stark prägel av kvinnlig e-sport. ESU tog fram ett koncept på en liga kallad Sisters United som såg ett par års framgång med lag som deltog från hela världen som spelade matcher varje vecka. Sedan dessa har ESU genomgått förändringar och har i dag ett starkt fokus på skapa verksamhet för klaner, föreningar och även organisera nya verksamheter och projekt inom denna scen. Föreningen Publiclir, som är en av aktörerna bakom Gymnasieligan, tillhör ESU.

Läs mer om ESU här: www.esportunited.com 

PUBLICLIR PÅ PLATS

Publiclir är inte bara med och arrangerar Gymnasieligan. Publiclir kommer att vara på plats på Högskolan i Halmstad med en egen monter och med mängder av aktiviteter och utlottningar. Och är du medlem i Publiclir så finns chansen att vinna schyssta prylar, kanske ett nytt gaming gear eller cool merch. En gång om dagen kommer några lyckliga medlemmar få loot av av Publiclir. Och medlem kan du bli på plats om du inte redan är det.

Läs mer: www.publiclir.se 

GYMNASIELIGAN HT19

Första säsongen av Gymnasieligan blev en succé med 80 anmälda skollag från hela Sverige som kämpade om 8 platser till finalerna på det anrika LAN-festivalen Birdie i Uppsala. 8 lag kom också till Uppsala men bara ett lag kunde vinna! LBS stod som segare när alla matcher utkämpats.

Kolla in Fragbites intervju: https://fragbite.se/cs/video/3885/zyppe-att-vara-coach-for-sveriges-basta-gymnasielag-ar-aldrig-fel 

 

Nu laddar vi om för höstsäsongen av Gymnasieligan!

Tillsammans med vännerna på Högskolan i Halmstad, SESF, Fristads, ZOWIE, X-gamer, Publiclir och med stöttning av Halmstad Convention Bureau så kommer vi leverera finalerna på Högskolan i Halmstads e-sportdag den 4 oktober. Alla som är 16 år eller äldre kan besöka evenemanget. Kolla in högskolan sajt för mer information, www.hh.se 

 

//Daniel ”broiler” Skoglund